ehlus-sunne

Switch to desktop Register Login

Nečistoće i načini njihova otklanjanja

Nedžaset je sve ono što je u svojoj osnovi nečisto i čega je Šerijat naredio da se kloni. Obaveza je otklonuti od sebe nečistoću. Uzvišeni Allah je rekao: „I svoju odjeću očisti!“ (Prijevod značenja El-Muddessir, 4.)

Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: „Većina kaburske patnje je zbog mokraće.“

Osnovno sredstvo za otklanjanje nečistoće je voda zbog riječi Uzvišenog Allaha:

 „I On vam spušta vodu sa nebesa da bi vas očistio njome.“ (Prijevod značenja El-Enfal, 11.) 

Islamski učenjaci stepenovali su nečistoću na tri stepena: 1-Velika nečistoća, poput nečistoće psa. 2-Mala nečistoća, poput mokraće muškog djeteta koje ne jede drugu hranu mimo majčinog mlijeka. 3-Srednja nečistoća, poput svih ostalih nečistoća: mokraće, izmeta, strvine i sl.

Nečistoće za koje postoji dokaz da su nečiste

1-Čovječiji izmet i mokraća, Brojni su dokazi koji ukazuju na to. Poput hadisa Enesa, radijallahu anh, koji je išao s Vjerovjesnikom, sallallahu alejhi ve sellem, i nosio mu vodu, pa kada bi obavio svoju fiziološku potrebu, Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, bi uzimao od Enesa vodu i čistio se njome. Također, poput hadisa Ibnu Abbasa, radijallahu anhuma, o dvojici koji se kažnjavaju u kaburu. Jedan od njih nije se čuvao mokraće. Također, poput hadisa arabljanina koji je obavio nuždu u mesdžidu pa je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, naredio da se na isto mjesto pospe kanta vode.

2-Krv koja je istekla iz životinje čije se meso jede, zbog riječi Uzvišenog Allaha: „ili krv koja je potekla.“ (Prijevod značenja El-En'am, 145.) Što se tiče krvi koja ostaje u mesu i žilama, ona je čista.

3-Izmet i mokraća svake životinje čije se meso ne jede. Četiri velika imama su stava da je spomenuto nečistoća. Što se tiče izmeta i mokraće životinja čije se meso jede, ispravno je da su oni čisti. Dokaz tome je hadis Enesa b. Malika, radijallahu anh, u kojem se spominje da je skupina ljudi iz jednog plemena došla u Medinu pa su se razbolili. Nakon toga Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, naredio im je da izađu do jednog mjesta i da tamo piju mlijeko i mokraću deva.

4-Strvina a to je sve što ugine bez šerijatskog klanja, zbog riječi Uzvišenog Allaha: „osim ako bude strvina“. Iz ovoga se izuzima uginula riba i skakavci, kao i ono što nema krvi u sebi; sve to je čisto kako je prethodio hadis u kojem je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao za morsku vodu: „Morska voda je čista a ono što ugine u njoj je dozvoljeno.“ Ibnu Ebi Evfa, radijallahu anh, rekao je: „Borili smo se uz Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, šest ili sedam bitaka jedući s njim skakavce.“

Strvini se u propisu pridodaje:

a)Dio mesa, tijela, koji se odsiječe od životinje prije njenog klanja kako je došlo u hadisu Ebu Vakida el-Lejsija, radijallahu anh, da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Ono što se odsiječe od životinje dok je ona živa to je strv.“

b)Životinje čije meso nije dozvoljeno jesti pridodaju se strvini makar se i zaklale.

4-El-Mezju a to je bijela, rijetka tekućina koja izlazi iz spolnog organa prilikom razmišljanja o spolnom odnosu ili prilikom igranja, zabavljanja s bračnim drugom. Dokaz o njenoj nečistoći su riječi Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem: „Abdesti se i operi svoj spolni organ.

5-El-Vedju a to je čvrsta bijela tekućina koja izlazi nakon napornog obavljanja male nužde. Onaj kod koga se pojavi ova tekućina treba je odstraniti, oprati spolni organ i abdestiti se, a ne mora se kupati.

Ibnu Abbas, radijallahu anhuma, rekao je: „Zbog izlaska sperme se kupa, a zbog izlaska el-mezja i el-vedja se abdesti i pere spolni organ.“

6-Što se tiče sperme, to je bijela čvrsta tekućina koja izlazi iz čovjeka sa strašću i u mlazu, i nakon njenog izlaska čovjeka snalazi malaksalost. Ima specifičan miris. Kod ženske osobe, sperma je rijetka i žute boje.

Ispravno je da je sperma čista, ali ju je preporučeno otklonuti sa odjeće. Od Aiše, radijallahu anha, se prenosi da je rekla: „Strugala sam svojim prstima spermu sa odjeće Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, i on bi nakon toga odlazio i klanjao u toj istoj odjeći.“

7-Krv menstruacije: kako se navodi u hadisu Esme kćerke Ebu Bekra, radijallahu anhuma, da je neka žena došla Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, i upitala: „Događa se da krv menstruacije dospije na našu odjeću, pa kako da postupimo?“ Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: „Prvo je dobro ostruži, zatim dobro istrljaj rukama uz vodu, a zatim to mjesto popršći vodom. Nakon toga, možeš klanjati u toj odjeći.“

Što se tiče ostale krvi koja ističe iz ljudskog tijela, Allah najbolje zna, ispravnije je da je ona čista.

8-Što se tiče alkohola, oko njegove čistoće islamski učenjaci imaju podijeljeno mišljenje. Jedni tvrde da je nečist, a drugi da je čist, što je, Allah zna najbolje, ispravnije, jer je osnova da su stvari čiste sve dok ne dođe dokaz da su nečiste, a tvrdnja da sve što je zabranjeno je istovremeno i nečisto nije ispravna. Stav o čistoći alkohola zastupali su šejh Albani i Ibnu Usejmin, rahmetullahi alejhima.

9-Svinja i slina psa. Uzvišeni Allah za svinjsko meso kaže: „Doista je ono nečisto!“ A na nečistoću psećije sline –kako kažu islamski učenjaci- ukazuje poznati hadis Ebu Hurejre, radijallahu anh, u kojem Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: „Perite svoje posude ukoliko iz njih naloče pas. Perite ih sedam puta. Prvi puta zemljom.“

10-Što se tiče onoga što čovjek povrati i sl. nema dokaza koji ukazuje na njegovu nečistoću niti ima dokaza da isto kvari abdest.

 

Treće pitanje: Način otklanjanja nečistoća

1-Ukoliko se nečistoća nalazi na zemlji ili nekom sličnom mjestu, dovoljno je da se jedanput po tom mjestu pospe voda ukoliko će otići nečistoća, zbog naredbe Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, ashabima da pospu kantu vode na mjesto u mesdžidu gdje je arabljanin obavio nuždu.

2-Ukoliko se nečistoća bude nalazila na odjeći ili u posudi, tada ako se radi o psećijoj nečistoći, odnosno ako je pas pio vodu iz posude, tada je posudu neophodno oprati sedam puta, od toga prvi put nekim čistećim sredstvom zbog poznatog hadisa.

3-Ako je riječ o svinjskoj nečistoći, ona se otklanja kao i sve druge nečistoće i nije je potrebno prati sedam puta.

4-Ako se radi o mokraći, izmetu, krvi i sl. tada se ove nečistoće otklanjaju pranjem vodom uz trljanjem i uklanjanjem traga te nečistoće. Nema određenog broja pranja. Ako se može postići jednim pranjem, to je dovoljno; ako ne, onda se pere sve dok se svaki  trag od nečistoće otkloni.

5-Ako se radi o mokraći muškog djeteta koje još ne jede drugu hranu mimo majčinog mlijeka, njegova se mokraća odstranjuje prskanjem po mjestu nečistoće. Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: „Zbog mokraće ženskog dojenčeta se pere dok se zbog mokraće muškog samo popršće.“

6-Ako se nečistoća nalazi na obući, tada se ona otklanja samom zemljom, kako je došlo u hadisu Ebu Hurejre, radijallahu anh, u kojem Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: „Ukoliko neko od vas svojom obućom stane na nečistoću, pa, doista, zemlja će je očistiti!“

7-Što se tiče donjeg dijela ženske odjeće, koja neophodno mora da bude što duža kako se ništa od žene ne bi vidjelo, ukoliko se kao takva unečisti nečim, zemlja će to isto otklonuti kao i kod obuće.

Prenosi se od Ummu Seleme, radijallahu anha, da ju je upitala neka žena: „Ja spustim svoju odjeću i onda idem, možda i po nečistom mjestu?“ Ummu Selema, radijallahu anha, odgovorila joj je: „Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: 'Očistiće je ono što dolazi poslije.'

Na svakom muslimanu je da vodi računa o čistoći svoga tijela, odijela i mjesta gdje obavlja namaz jer je to jedan od uslova ispravnosti namaza.