ehlus-sunne

Switch to desktop Register Login

PROPIS JEDENJA KURBANSKOG MESA OD OSOBA KOJE NE KLANJAJU

Esselamu alejkum. Čovjek koji ne klanja, a kolje životinju za kurban Bajram, je li to meso halal?

 

ODGOVOR: Alejkumusselam ve rahmetullahi ve berekatuhu.

 

Hvala Allahu i neka je salavat i selam na posljednjeg vjerovjesnika, a zatim: 

 

Odgovor na ovo pitanje se vraća na dvije zasebne mesele: propis ostavljača namaza i stanja kurbanskog mesa od osoba koje ne klanjaju.  

 

Propis ostavljača namaza

 

Musliman koji ostavi namaz iz lijenosti ili nemarnosti, oko njegovog statusa, tj. da li ga to izvodi iz vjere ili ne, učenjaci imaju tri poznata mišljenja:


Prvo mišljenje – da je to djelo otpadništva, da se ubija kao murted ako odbije da učini tevbu i počne klanjati. Ovo je stav većine učenjaka selefa. 


Drugo mišljenje – da to nije djelo kufra, s tim da se ubija onaj ko odbije da klanja nakon što se dovede pred kadiju i bude mu presuđeno. Ovo je stav Malika, Šafije i Ahmeda u rivajetu.

 

Treće mišljenje - da je to veliki grijeh, takva osoba se zatvara u zatvor sve dok ne proklanja. Ovo je stav hanefijskog mezheba.


Koga zanima detaljnija analiza i argumenti po ovom pitanju neka se vrati na dva dolje navedena linka: 

 

1. KLANJANJE DŽENAZE OCU KOJI NIJE KLANJAO

 

2. JE LI HALAL MESO KOJE ZAKOLJE OSOBA KOJA SAMO NEKADA KLANJA?

   

Ono čemu ja naginjem je prvi stav učenjaka, tj. da je onaj koji nikako ne obavlja namaz murted (otpadnik od islama), a Allah zna najbolje. To automatski znači da meso koje on zakolje nije dozvoljeno jesti.  

 

Od dokaza koji ukazuju na kufr onoga koji nikako ne klanja su dva hadisa:

 

Prvi: "Zaista je između čovjeka i između širka i kufra ostavljanje namaza". Bilježi ga Muslim.

 

Drugi: "Ugovor između nas i njih (munafika) je namaz, pa ko ga ostavi učinio je kufr". Bilježe ga Tirmizi, Nesai i ostali, a hadis je vjerodostojan. 

 

Dok osoba koja nekad klanja, a nekad ne klanja, više ne klanja nego što klanja ili više klanja nego što ne klanja, kao takva se ubraja u muslimane i meso životinje koju zakolje je halal, a Allah zna najbolje.  

 

Naravno, oni koji se drže stava učenjaka koji ostavljača namaza ne tretiraju otpadnikom, njima kurbansko meso nije sporno od koga god da dođe.  

 

 

Jedenje kurbanskog mesa od osoba koje ne klanjaju

 

Naime, jedenje kurbanskog mesa zavisi od stanja dviju vrsta osoba koje su uključene u proces klanja kurbana i to:

 

1 - od porodice koja kolje kurban, tj. koja žrtvuje kurban i u čije ime se kolje, jer se kurban kolje za čitavu porodicu 

 

2 - od osobe koja vrši sam čin klanja kurbana. 

 

U praksi, čin klanja kurbana može vršiti neko iz porodice koja žrvuje kurban, a može to biti i neka neutralna osoba, kao naprimjer mesar ili osoba stručna u klanju kurbana i dijeljenju kurbanskog mesa. Shodno stanju ove dvije vrste osoba, one koja žrtvuje i one koja kolje, tj. da li klanja ili nema nikako namaza, propis jedenja kurbanskog mesa se može podijeliti na četiri stanja koja imaju različit propis:  

 

Prvo stanje – da u porodici koja žrtvuje kurban svi klanjaju ili da najmanje jedna osoba (otac ili majka ili dijete) ima namaz, i da osoba koja kolje takođe ima namaz.

 

Nema sumnje oko dozvoljenosti jedenja ovog kurbanskog mesa. 

 

Drugo stanje – da u porodici koja žrtvuje kurban nijedan član nema namaza i da osoba koja kolje takođe nema namaza. 

 

Oslanjajući se na odabrani, gore spomenuti stav, nije dozvoljeno jesti meso životinje koju zakolje onaj ko nikako nema namaza, dakle zabranjeno je jesti kurbansko meso u ovom slučaju.

 

Treće stanje – da u porodici koja žrtvuje kurban nijedan član nema namaza, a da osoba koja kolje ima namaza. 

 

Ovo kurbansko meso je dozvoljeno jesti, jer ga je zaklao musliman, s tim da to meso nema status kurbana nego običnog mesa. Razlog tome je što porodica koja je žrtvovala kurban nije u islamu, a šart da bi se neko meso tretiralo kao kurban je da onaj ko ga žrtvuje ima islam. 

 

Četvrto stanje – da u porodici koja žrtvuje kurban svi klanjaju ili da najmanje jedna osoba ima namaz, a da osoba koja kolje nema namaza.

 

Ovo kurbansko meso nije dozovljeno jesti jer ga je zaklala osoba koja nije musliman niti sljedbenik knjige (Ehlu kitabija). 

 

Prema tome, shodno stanju porodice koja žrtvuje kurban i stanju osobe koja kolje kurban, tj. da li klanjaju ili nemaju namaza, propis jedenja dobijenog kurbanskog mesa može biti halal ili haram, a što je pojašnjeno u četiri spomenuta stanja. Zbog toga se onaj ko dobije kurbansko meso treba raspitati o stanju namaza osoba koje su ga udjelile, jer od toga zavisi dozvola ili zabrana njegovog konzumiranja. 

 

Ve billahi tevfik.

 

 

mr. Zijad Ljakić